Monday, July 16, 2007

from other blog notes

I've got the perfect marketing professor finally. My russian professors were at most regular (except one pricing guy who was tough, but ok). And here I was disappointed, even started hating the subject.

http://www.billcarney.org/

This guy changed a lot. I've got a bunch of quotations from his classes. Here they are.
  • In our knowledge we have perception "the more the better". It depends upon whom this more belongs and how much they're paying for that.
  • You make money on similarities, but differences cost you money.
  • Approach to non-mutinational company - do product, do marketing idea and push everything to distributors - they should be interested in product distributio. Put marketing effort - promotion, sampling etc to them - you don't have time for that.Distributors know their markets. If you are ok to tell them what to do, you don't need them. Just go to the market and do it yourself.
  • Marketing strategy is a carefully designed plan of actions which aim is to elicit specific response of a specific target group of customers. Official, but according to the scheme Who-What-How.
  • Pricing is the marketing mix element by which you meet your financial obectives. Wrong price - unsatisfied consumer - lost profit - failed financial goal.
  • All your efforts should be done to customers who are sesitive to your core business values. First focus on the customers that is easier to obtain.
  • Salestaff compensation normally consists of 3 parts: base salary, comission, bonus. What the mix? Depends upon your target. Sales compensation is now used for manipulating. Base salary is a primary control - discipline, business practices etc. Comission which is a percentage from sales is a working icentive, the more you sell the more u get. And finally bonus is an appreciation of teamwork and collaboration. You as a manager define the mix since you know your staff better.

8 comments:

Ganin said...

хочу на русском эту телегу. твой аглицкий слишком сложен для меня!

особо телегу про компенсацию сейлзам. я так понял что "бонус" есть некотъемлимая часть?! в рф ее усиленно исключают из схемы.

Marina said...

Это один из вариантов компенсации. специально для тебя перевод этого куска.

Компенсация продажникам обычно состоит из трех частей - база (оклад), комиссия, бонус. Что определяет пропорцию? Цели управления. С помощью механизма компенсации труда можно управлять персоналом.

Оклад - это средство базового воздействия - на дисциплину, на соответствие бизнес-практикам. Комиссия - процент от продаж - способ стимулировать собственно объем продаж - чем больше продаешь - тем больше получаешь. Наконец, бонус - признание общей работы (как правило, отдела).

Именно менеджер определяет то, на что в первую очередь надо влиять, так как знает своих сотрудников.

От себя добавлю, что российские практики кидалова персонала вовсе не вписываются в систему мотивации. С другой стороны, привыкнув к другой системе, персонал скорее всего будет использовать "честное поведение" работодателя в свою пользу. Воспитывать надо кнутом, пряником и временем. Как это сделать практически - я пока не вижу.

Ganin said...

спасибо.
в плане совкового HR я согласны. и не сделать качественную мотивацию при таком раскладе.
у нас даже самый мега сейлз рассматрвиается как фарш.

меня больше интересует корректный перевод куска:
It depends upon whom this more belongs and how much they're paying for that.You make money on similarities, but differences cost you money.Approach to non-mutinational company - do product, do marketing idea and push everything to distributors - they should be interested in product distributio. Put marketing effort - promotion, sampling etc to them - you don't have time for that.Distributors know their markets. If you are ok to tell them what to do, you don't need them. Just go to the market and do it yourself.

ну а там уж непереведенным ваще чутка останется :)

Marina said...

Эксплуататор:)

Все зависит от того, кому это "больше" принадлежит и сколько они готовы за это заплатитью. Бизнес делается на общих чертах, но дифференциация определяет затраты.

Подход локальных компаний - произвести продукт, разработать маркетинговую идею и остальное отдать на милость дистрибьюторам - именно они должны быть заинтересованы в продвижении продукта. Переложите маркетинговое стимулирование - промо-акции, сэмплинг - на них - у Вас нет времени. Дистрибьюторы знают клиентов лучше. Если же Вы диктуете, что им делать, то дистритьюторы Вам не нужны. Идите на рынок и делайте все сами.

Ganin said...

о! вот то что я всегда знал но не мог сформулировать!
+1

Marina said...

Ондрюш, для того, чтобы сформулировать, люди платят безумное бабло за МБА:)

Ganin said...

да не только МБА. есть те кто по жизни изъяснятся качественно и лаконично.
а у меня поток сознания перекрывает несомую мыслю.

Marina said...

этому учатся, поверь.